نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
591
-
الف
+

قامت منار پنجم هرات برای همیشه راست شد

مقام های محلی ولایت هرات اعلام کردند خطرات احتمالی فروپاشی منار پنجم مصلی تاریخی هرات برطرف شده است.

به گزارش آی فیلم 2، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در جریان بازدید از «منار پنجم» ضمن تاکید بر سرعت و کیفیت کار مرمتکاری این منار بیان داشت: کار استحکام منار پنجم مهم است و انتظار می رود زودتر به پایان برسد.

«مولانا نعیم‌الحق حقانی» گفت: بخش‌های زیادی از این‌ منار آسیب دیده بود و احتمال فروپاشی آن وجود داشت که توسط تیم تخنیکی و انجینران مسلکی‌ برطرف شده و هیچ‌ خطری این بنا را تهدید نمی‌کند.

در همین حال «انجنیر عتیق‌الله»، سرپرست کار استحکام منار پنجم مصلای هرات طی  یک مصاحبه بیان داشت: در حال حاضر 10 فی صد (درصد) از کار بخش دوم مرمت نیز پیش رفته‌ است و با تکمیل بخش اول این منار، لرزش آن از بین رفته و هیچ خطری منار را تهدید نمی کند. 

مناره‌های مصلی هرات در عصر تیموریان و در محلی که مکتب (مدرسه) گوهرشاد همسر «شاهرخ» در آن قرار داشت، ساخته شد. در دوران جنگ‌های افغانستان مصلی هرات ویران و فقط پنج گنبد آن به جا مانده که آنان نیز به شدت صدمه دیده‌اند.

آرامگاه «گوهرشاد» همسر شاهرخ میرزای تیموری نیز در کنار مصلی‌های هرات قراردارد و این گنبدها یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری عصر تیموریان به حساب می‌آیند.

در پیوند با این خبر بخوانید:

آغاز بازسازی «مناره پنجم» هرات

مناره‌ باستانی مصلای هرات بازسازی می‌شود

م ا 

نظر شما
ارسال نظر